Breastfeeding / susu formula?

Meh sini nak pokpek lagi pasal cabaran motherhood ni..topic kat atas tu mmg hangat between new mothers..satu cabaran emosi yg sgt hebat..

I can label myself as a pessimistic mother-to-be when I was pregnant coz I didn’t see myself as a fully breastfeeding mum, even dlm checklist pun breast pump was one of the last things that I bought. Bukan disengajakan, cuma mcm saiko coz takut nasibku sama mcm my mum. My mum didn’t bf me and my bro, paling lama pun seminggu je. Sebabnya susu tak banyak, nipple crack, nipple berdarah, in the end my mum gave up. We’re susu formula babies. I was afraid I was gonna be on the same boat as her, thus the lack of enthusiasm. Tapi barang tetap dibeli sebagai persediaan.

Medela Mini Electric

Bumbleebee Nursing Pillow

Perkara yg membangkitkan semangatku to TRY breastfeeding as much as I can was on the delivery day itself, precisely in the labour room. Immediately after labour, the nurse will give the baby to you for you to breastfeed for the first time. Semangat pertama – nurse checked both of my breasts and said “susu banyak ni..bleh la cuba menyusu anak“. When my baby was put onto my breast for the first time, and her actually sucking into my nipples for the first time rasa mcm sangat kagum..like wahh aku mmg ada susu la! Tapi si kecik ni mcm prefer to menghisap breast belah kiri je, blah kanan cam susah sgt dia nak suck, tak byk susu kut? atau aku ni tak reti suapkan dia? pastu nipple dah start pedih, melecet..mula la rasa saiko balik adakah aku akan senasib dgn ibuku?

Fast forward masa Afiqah kena admit jaundice, nurse and doc ckp kena bf bebyk kasi jaundice tu cepat hilang. Saiko lagi. Camne nak fulfill her needs ni? takpela tetiap kali nurse panggey ke nursery for feeding, aku tebalkan muka je. Kasi je si kecik hisap susuku yg bknnya byk mana pun coz tetiap kali dia menghisap average dlm 10-15min je. Lepas abeh feeding session, nurse tanya nak tambah susu formula ke kalo dia lapar lagi? I nodded my head.

Memula di hospital tak rasa saiko sgt coz another mum in the nursery faced d same prob as me, tak byk susu bila pump – gave up and just bf whatever she can to her daughter. Tapi come to day 3 in the hospital, another new mummy came. Dia ni pumping machine. Tak stay kat hospital pn, she commute back and forth from home bwk EBM sendiri. Dgn bangga kasi kat nurse 2-3 bottles of her milk. Aku terkebil2 bijik mata tengok. 4oz, 3oz, 5oz bekalan susu dia. Nak nangeh rasa. Aku ni? nak dpt 20z pun rasa mcm dah pecah world record. My first time pumping I got 0.5oz je. Bayangkan…ada satu nurse tu bole plak cakap “sket eh susu u?” Pfft.

Lepas Afiqah discharge dari hospital, I started sesi mengurut and for you mummies out there, area belikat kita tu sebenarnya ada urat yg berkait rapat dgn d breast, so the tukang urut will urut there utk lancarkan pengaliran susu. Lepas sesi tu baru la dpt pump 1oz – 2oz. Baru la dpt merasa memberi susu through my right breast yg slama ni dipandang sepi oleh si kecik ni huhu.

Tapi aku ni jenis berpijak kepada bumi yang nyata. I know I can never be a fully breastfeeding mum, I don’t intend to. The thing that keeps me going to continously pump milk and provide bf to my daughter is because I have been given the gift by Allah to have milk in me. My aunts, my SIL, my own mum didn’t have the chance like I have now. Walaupun sket, walaupun skang dah masuk hari ke 36 berpantang tapi masih dlm average 20z-30z skang per pumping session, I will continue to pump selagi bole. Tapi kita sendiri sebagai ibu akan tau bila anak kita bebetul kenyang. I know my lil one tak puas bila minum my own milk secara direct feeding. Paling lama dia tido is sejam, pastu mintak dah susu. Kengkadang masa menyusu rasa dah cukup lama dah, tp bila letak balik dlm cot, dia merengek lagi mulut ternganga2 mcm anak burung kehausan lagi.

Susu formula comes to the rescue

Ni la method penyusuanku. Breastfeeding + formula milk = Anak kenyang.

Afiqah pun serasi dgn susu ni from day 1 we gave her. Agaknya dah sebati kut dia dgn Anmum ni. Masa pregnant, Mummynya minum Anmum Materna, masa skang plak minum Anmum Lacta for breastfeeding mum. So bila bagi dia susu ni mmg tade masalah. Laju je minum, licin je botol susu tu. At first mmg rasa kecewa, tapi like I said I stick to reality. Memang susu formula ni mahal. Dalam RM60++ tapi perlu ke berkira demi kesihatan anak? I don’t think so. Tapi walau camane pun, I always rotate my feeding regime with her at home. Siang lebihkan susu badan, kalo rasa dia masih resah gelisah after menyusu, bagi dia susu formula. Susu yg dipump dibuat bekalan utk malam semasa tido. Waktu tido she drinks susu formula only, reason being is bila dia minum susu formula dia leh tido 2 jam, kalo susu badan 30min – 1hr. Tak sanggup haku nak bangun kejap2..lepas tu, dlm 3-4 kali dia bangun setiap malam, satu sesi akan diselitkan dgn susu EBM. At least there’s a balance, especially bila kita tgk poo poo dia.

Too much of formula milk – poo poo becomes green and the first poo poo yg kuar is solid and keras. Baby mungkin kene meneran.

Balance of formula milk + bf – poo poo jadi hijau kuning..tapi tak solid, baby senang berak

Banyakkan bf – poo poo jadi mash potatoes hehe kuninggg je

This is what I noticed so far, so kaler berak dia akan tentukan my feeding regime for the next day..huhu bole gitu?

At the same time, sang ibu ni dok memaksa la diri memakan mende2 yg tidak disukai demi anaknya. Lobak putih org kata bole menambahkan bekalan susu. Telan la sang ibu dgn lobak putih yg tasteless itu. Ulam pegaga yg mmg aku tak suka makan ditelan gak sesket demi menambahkan 1oz susu. Org kata banyakkan minum air masak b4 bf, diteguk2nya air sampai nak terkencing demi anak. Longan kering je belum try lagi. Tu pun queen of menambahkan bekalan susu gak.

So, wat masa ni mmg tak risau dgn pemakanan budak ni. My aunt who will be taking care of Afiqah once I finish my maternity leave pun dah sensiang cakap try to separate her slowly from bf..tapi mummynya sensiang dah buat preparation haha..so skang ni I don’t need to worry much. Kasi saja susu formula bila dihantar nanti..balik rumah, kita qada dgn EBM.

Ntahla…maybe mummies yg baca entry ni mungkin akan rasa aku ni ibu yg pemalas, yg tanak berusaha utk bagi susu sendiri. Oh well..

14 Comments (+add yours?)

  1. Mommy D
    Jun 23, 2010 @ 16:31:18

    Aku dulu pun formula baby gak. Dah rezeki aku dibagi camtu, nak buat camna ye tak? Yang penting, baby kenyang dan tak kelaparan. Tak kira la bagi susu apa pun. Orait?🙂

    Reply

  2. Marliza Radzi
    Jun 23, 2010 @ 17:28:38

    Each babies have very different needs so other people tak perlulah judge kalau mothers tak BF atau campur FM. Semua moms nak yang terbaik for their children & itu yang kita try buat kan? Asalkan anak sihat & kenyang, alhamdulillah🙂

    Reply

  3. zila zul
    Jun 23, 2010 @ 19:33:20

    both my kids pun i campur. tapi continue breastfeed at least smp 2 years of age pun dah ok… breastfeed ni senang kalo kita tido malam (if you co-sleep) takyah nak bgn, kalo dia merengek sumbat je, kita pon leh continue tido🙂

    Reply

  4. ~Reena~
    Jun 23, 2010 @ 20:24:11

    Haaa puas aku baca. Tak pa..BF or not bf, janji anak sihat gembira!😀

    Reply

  5. wardah
    Jun 23, 2010 @ 22:45:22

    lain ibu, lain cara nya kan. BF or formula, kita yang decide untuk anak kita. yang penting baby n mama nya sihat.🙂

    Reply

  6. Farah
    Jun 24, 2010 @ 00:43:10

    Mak aku suruh minum bnda brsusu esp Milo.aku penah try,bagus gak to aku yg mls nk buat Milo tiap2 hr.

    Aki pn fornula fed baby.Mak aku siap Tomas tgk Adrian keja nk brgantung je kt aku.

    Aku pn dh tahap penat skrg nk fully bf.kt umh mmg aku x kisah to ble bejln lg penat wooooo…

    Dh lama aku nk bg formula tp kes anak aku ni,die lak xnk fornula or bottle or even EBM. Melalaknya mcm kena dera…x ingat dunia. Mcm2 botol dh perabih duit,xde yg jln smpi skrg.

    Anak aku suka minum air kosong dr cawan,bile aku isi susu kt cawan, die tau itu susu ok..gerammmnye aku…

    Anak aku ni jd mcm ni sbb ms duk hospital sebulan dulu aku keja bf je,express pun Ada tp yg expressnye aku simpan utk bwk blk for good.klu aku tau nk jd mcm ni,aku x bf instead aku bg EBM je supaya die blaja to accept bottle.

    Btw,aku pn x byk susu till now n that’s why anak aku keja brgantung je.tp apakan daya die dh xnk formula jd aku gagagkn jugak bdn ni.

    1st time aku express masa mlm anak aku jatuh sakit,aku dpt 0.4ml je…takat feed ikut syringe je tau.sedih gle time tu siap nangis2 ble nurse minyak sign utk allow bg formula. Bile skrg aku complain nk bg formula laki aku lak bising ckp dulu bkn main nangis2 skrg ble tuna dh bg bf byk komplain lak.sedih aku lg.

    Skrg aku nk try soya milk lak,mane tau die nk.aku desperate sgt2 nk bg time jln2 je

    Reply

  7. nad
    Jun 24, 2010 @ 09:14:22

    mieza, longan kering sedappp..try la..adam pun suka hehe..
    masa 1st appt ngan paed kat azzahrah, i was told that waktu malam lah the time utk lebihkan menyusu, untuk merangsang more milk produce. Paed tu pesan, kalau baby bgn malam2 mintak susu, bagi je susu badan..cube try, its true🙂

    Reply

    • newlifenewbeginning
      Jun 24, 2010 @ 09:17:39

      Tau nad🙂 waktu mlm pn I know my boobs tgh penuh siap melimpah2 bsh baju 2-3 round tp jrg sgt I bg, saje nk reserve for pumping purposes..bole gitu? Haha..

      Reply

  8. hanieFD
    Jun 24, 2010 @ 10:05:04

    thanks for sharing mieza. Ilmu BF ni, for me, adelah masih sedikit. Tatau gambaran sebenar/situasi sebenar nnt bile baby dah lahir huhu. kalau dlm pantang tu, maybe bolelah survive kan, ni kalau dah start keje..mcmmane eyh? kalau antar kat babysit, nak bg yg beku2 punye EBM tu ke? huhu konpius lg ni😀

    Reply

    • newlifenewbeginning
      Jun 24, 2010 @ 11:54:48

      bila dah hantar kat babysitter tu, kalo hanie tetap mahu teruskan dgn bf secara eksklusif, yes bwk la stok EBM tu bebyk ke rumah babysitter tu..yg beku2 tu kalo letak dlm ice pack can last for 12hrs🙂 kalo room temperature plak 4-8hrs, kalo letak dlm fridge 48-72hrs..gudlak ye nanti bila dah bersalin hanie

      Reply

  9. mrmrsimran
    Jun 25, 2010 @ 00:58:37

    mak i and kakak2 juga sama sejarah BF tk lama. hmm well..tak ada silapnya apa jua jenis susu. cara didikan kita nnt yg mencorakkan hidup anak kita. kalau kecik2 immune system kuat sbb BF tapi dah besar tk jaga makan minum, last2 obesity dapat kencing manis semua..pon tkder gunanya.

    so try ur best to BF and be realistic, don’t put too much pressure on yourself, yg penting effort tu ada dan berterusan sehingga yg terdaya🙂

    congrats to u n ur husband for the newborn🙂

    Reply

  10. Reen
    Jul 16, 2010 @ 13:24:03

    kak, reen pon gitu jgak.. bkn x penah usaha nk full breastfeeding.. da mcm2 care.. naik strees pon iye, sbb tau susu mcm nk tanak je kua.. anak da kelaparan.. asben da bsing suh bg je susu formula.. dia lak x snggup tgk anak lapa nanges mcm kne cubit.. tp cbe la jgak lobak putih, longan kering, milo da bcwan2 mnum sari, horlicks, sawi, jntung psang je blom lg..

    misi ckp sumbat je tetek dlm mlut dia, ksik kerap.. msalahnye fahrin lgsung xnk tdo.. mean dia lapa la kn? kalo knyang, da tntu dia sng ati nk tdo..
    so jln tbaik utk perut anak, bg susu fomula.. slang seli ngan susu bdn.. perah pon bg jgak wlupon cenonet je.. skali perah dpt 1oz sajork.. tu pon bcinta nk perah.. sejam gk la.. nasib bdn..

    xnk jd malu sbb x mmpu fully breastfeed anak, tp x snggup tgk dia kelaparan.. ohh tidak, malu blkg kire la.. jnji dia knyang sehat ckup la..

    Reply

    • newlifenewbeginning
      Jul 16, 2010 @ 13:30:06

      Yup my dear I totally understand ur situation..pasal tu kan kite sendiri try to avoid blogs yg mummy fully bf ni nak elak rasa sentap atau malu atau terhina..ntahla pilihla perkataan yg sesuai hehe. Bkn apa..sometimes cara dorang mengkritik susu formula tu mcm racun je susu tu siap nyampah tgk iklan susu formula..cuba kalo dorang berada di tempat kita, susu formula yg comes to d rescue gak..cuma dorang x merasa apa yg kita rasa je

      Reply

  11. Reen
    Jul 19, 2010 @ 23:04:47

    tu la pasal.. cube la jgak tamau komen psal org yg fully bf neh.. yela kte da cube bkn tamau try lgsung.. tp tu rezeki yg tuhan nk bg.. apela kudrat kte nk kritik kn.. tiap kli kasik anak teguk susu btl bkn x rse bsalah, tp kalo sumbat puting tetek kang, mgamuk budak tuh.. lapa.. susu mak sket2 kua.. tu pon smbil dia ngisap, reen urut kasik turun sket susu bdn.. tp kte tau kalo anak nmpak x knyang kn.. hahahaha lantak la kak.. nk ckp ape ckp la.. jnji dia sehat, berat bdn btambah da syukur da..

    bli breastpump, bru 2 bln pkai osak plak.. hampeh btol.. nk urut pkai tgn je x daya la.. lg la give up ble skali pump dpt 1oz pon bcinta.. da mcm2 mende mkn tuh.. jntung psang la, longan kering la, pegaga,, lobak putih.. sume dok bantai telan, tp xde meleleh pon susu.. huhuhu

    Reply

Leave a Reply

