..Syahdu..

Finally..it’s the closure of Aidilfitri. Today marks the last weekend of open houses. Sungguh overdose dah tekak ni, tahap merayu2 dlm hati tuan rumah open house sila la buat menu lauk biasa bole tak, saya dah jemu dgn makanan open house yg typical. Dah tak larat ngadap lauk catering merangkap ayam masak merah, sate, laksa etc etc.  Nasib la d final house yesterday dapat makan home cooked meal : nasik putih, asam pedas daging, black pepper beef with potato, tempeh dgn air ribena. Simple tp sangat menyelerakan makan bersila atas tikar. Pastu diselangi dgn birthday anak tuan rumah. The parents siap beli two tubs of ice cream dgn Hersheys chocolate sauce. Indah dunia dapat makan dessert mcm tu. Arini ada one last house to go, tp akak ni dah tau dah menu dia. Mmg standard. Nasik planta, ayam masak merah pastu mesti ada sandwich sardin hehe. Saya tak sabar nak pegi coz nak jenguk CIKI. Ingat lagi tak the cat that I previously owned? I gave CIKI away on 1st April dkt akak ni, dah lama dah tak jenguk…rindu kat CIKI.

Dalam hati terdetik gak sian pembaca blog aku ni mesti sangap dengan entry2 dlm blog ni dah dgn gambo tak tempek, dgn cite yg monotonous je. Sori la ni la routine typical org yg dah berumahtangga. Either kejenya attending wedding or open houses. Either one. Tade masa lagi nak menziarahi shopping complex. Tade masa lagi nak beli camera baru. I think I’ve decided to buy a new camera kut. Laptop ni skang pe’el dia ok plak aku pon mati akal ler. So basically no pics to upload here.

But..I have a video here to upload. Maaf, sejak berbadan dua ni hati saya ni very d senang to be touchy about motherhood, family planning, babies sume la hehe. Keje saya skang memerhati keluarga org je. Memerhati gelagat ibubapa melayan kerenah anak memasing, memerhati ibu mengandung yg sarat membawa bayi di dalam perut. I can’t help it. The transformation in me preparing towards motherhood makin terserlah sedangkan to tell u the truth, saya ni tak pandai melayan dak kecik, tak berani pegang baby, tak pernah pon planning way ahead in advance brape anak saye nak, nama anak sume. I’m the type who takes things one step at a time, biar the progress comes naturally. Biar anak yg dikandung ni sihat, sempurna sifatnya dan biar kami berdua sihat dan selamat masa delivery day. That is my aim. Jantina, bilangan anak, tu belakang kira. Saya terima rezeki yg Allah bagi seadanya. And alhamdulillah I like the changes that i’m going thru now.

Back to the video, nasib lor menyinggah jap ke FB tadi..tgk Aiza, rakan blogger rakan sepregnantku tempek video ni kat FB..serious syahdu gila..mmg bergenang airmata bila menghayati video ni. Terus after dat I went on to Youtube carik gak video ni..nasib aku ni dibekalkan dgn skill mengoogle yg sungguh efektif hehe. Tak sampai 5min dah jumpa video ni..so here I present to you. It’s a MUST WATCH..confirm akan menangis, confirm akan menghargai nikmat Tuhan yg diberi kepada kita. Tak payah layan HotFM..lagu kat clip ni pon confirm akan bikin kamu sume syahdu hehe.

13 Comments (+add yours?)

  1. Naja
    Oct 18, 2009 @ 21:13:59

    Mieze…tu aku dpt kat blog Dayu tau..Aku part sperm tu survive berenang sorang2 tu aku rasa cam syahdu sgt..perjalanan yang jauh katanya..Betapa syukur nya kita ada kat tahap ni yang tak semua orang boleh rasa..kalo aku dok ngeluh2 napa kene rasa muntah2 mual lemah segala…aku mesti ingat balik supaya menikmati je smua ni..tabahkan hati..

    Touching ade di mana2 kan..ko cuba la buat2 lawak supaya baby ko nanti happy je…aku cuba sedaya upaya even kenkadang dok muram tak tentu pasal..

    Reply

    • newlifenewbeginning
      Oct 19, 2009 @ 10:20:11

      aku ni slalue ngeluh bila aku kene migraine..coz bila aku dah kena mmg aku cranky & lemah. tang muntah tu aku masih ok coz i know it is part of the lil one’s progress. aku tak kisah muntah walaupun aku tau mende tu merimaskan, for me it’s part and parcel of pregnancy cuma migraine tu la yg very menguji kesabaran aku bila aku xleh tido dgn tenang, xleh ngadap cahaya matahari, xleh dgr bunyi2 kuat..pergh sungguh tak tahan.

      Reply

  2. dizzyfly
    Oct 19, 2009 @ 00:49:10

    Errr..boleh tak aku cakap, aku rasa takut tgk. Sebab macam alien masa awal-awal tu. Dengan mata terbukak takde kelopak. Scary okk.

    Tapi dah lama-lama baru syahdu. Dalam hati dok kata “Ya Allah, sempurnanya ciptaan-Mu.” Segalanya lengkap ikut kitaran sendiri. U know I always wonder macam mana genes tertentu dapat kat seseorang anak tu. Memang betul kata orang, babies are like white canvas. It’s up to us to how make it turn out to be.

    And, aku nampak perubahan ko. Each day🙂

    Reply

    • newlifenewbeginning
      Oct 19, 2009 @ 10:22:45

      hehe..takut eh? normal la tu beb..uik each day ada perubahan? mana de..aku skang ni tak byk ckp je..

      Reply

  3. ~Reena~
    Oct 19, 2009 @ 09:38:43

    Aku tengok video ni hari tu memang touching gila. BAru tau, ooohh gitu rupanya..

    Reply

    • newlifenewbeginning
      Oct 19, 2009 @ 10:25:16

      touching kan? org yg tak preggy pon akan rasa touching apetah laie org yg tgh go thru the process

      Reply

  4. farah
    Oct 19, 2009 @ 19:40:10

    masyallah! sayu aku tgk..terasa tibe2 perut aku ni makin mengeras sbb contraction…

    sama la dgn aku,sejak pregnant aku dh x shopping utk aku lg…tiap2 minggu shopping utk baby je…aku mcm dh mls nk spend kt bag lagi..

    Reply

  5. arianna amir
    Oct 21, 2009 @ 11:32:05

    salam Puan Mieza, saye ni baru kawen gak dan berhasrat utk mengandung dalam masa terdekat ni. bole x puan share dgn saye tanda2 awal pregnant selain daripada xdtg bulan dan +UPT. thanx.

    Reply

    • newlifenewbeginning
      Oct 21, 2009 @ 13:21:46

      uih ada byk tanda2nya..u can google it up there are so many symptoms. lain org lain symptoms yg ketara..so its best for you to check out yourself. ada byk website over d internet..type je “pregnancy symptoms” sure byk kuar🙂

      Reply

  6. arianna amir
    Oct 21, 2009 @ 15:46:10

    thanx 4 the respon…saye da google da but i still doubt. nak tanye sket, pening2 and loya2 tu sebab ape?hormonal ke?kalo x pregnant tp hormon xstable pun bole alami simptom2 tu ke?kalo pmpuan pregnant plak,mase bile start muntah2,loya dan pening tu? saye ni bukan ape,saye belum lewat period lg.kalo ikut cycle tu spttnye dlam 3 hari lagi.tp lately saye selalu rs mual,pening2.hari ni paling teruk bile saye tibe2 alergik dgn bau certain food yg biasenye saye ok je.pastu after lunch muntah plak,tp xbyk la.nak buat UPT sure xbole trace lg kan?tolong la saye…;(

    Reply

    • newlifenewbeginning
      Oct 21, 2009 @ 17:01:03

      oh some ppl kalo nak period mmg akan loya or sometimes to the extend muntah2. baru je dlm 1-2 hari ni my colleague yg baru dtg period arini came to me and said dia punya symptoms sebijik mcm org preggy tp hakikatnya dia nak period je but dis time round her PMS tu melampau sket sampai loya la muntah la, siap rasa nak makan asam and x tahan bau mak dia masak (btw she’s still not married) so probability nak preggy tu mmg tade la kan hehe..

      like i said, lain org lain pe’el nya. some ppl dpt symptom muntah2 tu awal (for those yg rasa dia preggy), some ppl lambat. mcm i ni bleh dikatakan awal jugak la coz once dah confirm preggy, d following week until now i ada muntah2 but one of my colleague who is currently in her 2nd trimester baru nak rasa muntah2 and masa 1st trimester dia steady je. so, soklan u ni is very subjective🙂 susah i nak describe it in detail to you.

      Reply

  7. arianna amir
    Oct 21, 2009 @ 17:11:54

    i c.. ok..that kind of respon makes me feel better…thank you so much k.

    Reply

Leave a Reply

