Post mortem : Wedding @ Penang and Klang

Acara majlis@Penang
  • Walaupun a few days before the wedding hujan masih turun selang sehari since Wednesday to the extend that kitorang terpaksa la jugak guna “cara org tua” which is to baling baju ke atas bumbung, akhirnya pada hari Ahad 31/5/09 alhamdulillah cuaca sangat2 la baik. Family members jokingly said “haa tu la baling baju Mieza kaler kuning, dah terlebih panas dah arini” huhu.

P1020899sketnye terang baju aku ni!

  • Hati sebenarnya panas about 2-3 days before the big day. Wedding planner sangat la tak professional. Seriously tetiap ari rasa nak ngamuk je. Suka sangat buat keje separuh jln. Pelamin dah 80% siap, dorang p tinggalkan buat mende lain. Pastu bilik pengantin siap 90%, p sambung buat pelamin plak. Apela salahnya setelkan one thing at a time. Bayangkan, khemah janjinya dtg tengah hari, tp akhirnya sampai lepas Isyak and abeh dipasang at 3am in the morning ye. Harap maklum. Alasan dorang is byk kenduri, org pasang khemah byk umah nak pegi. ok whatever.
  • Nasib baik tade tudung malfunction masa hari bersanding. Kak Gee “learnt her mistake” by locking the door not allowing anyone to come into my room when the makeup and pemakaian tudung is done. On that day aku byk bersuara on how I want the tudung to look like. The wedding planner and d gang also double, triple, quadruple checked amongst them on what looks right or wrong on me. Baru la bwk jarum peniti extra, baru la bwk accessories lebih. Haa baru hang tau buat keja. Masa akad nikah lepas tangan gegile babi.

P1020704baru la nampak ok sket kan?

  • Ada zip malfunction masa nak pakai corset hehe. Teringat aku, Fara and Wan dlm toilet. Aku dah half naked masa tu, zip termelayang when Fara wanted to zip the corset up..kelam kabut dorang dua ekoq nak try pasangkan zip tu balik kat corset.
  • Patutnya ghazal main dulu before kompang, tp my dad decided to have ghazal je utk gantikan kompang sebagai kelainan. Apparently ramai org suka dgn ghazal tu, they said very entertaining. Pengantin tatau pape coz kitorang berdua switch off, nak concentrate on our que je bile kena gerak, bila kena control, bila kena senyum huhu.

P1020727

  • Pros and cons jugak la buat kenduri kahwin time cuti skolah ni. It’s either ramai org or tak ramai org dtg. In my case, ramai org tak dtg coz ada byk rumah kena pegi, so ppl become selective. Yang mana yg dekat, dorang pegi, yg jauh like my house, tak pegi. That is what I can conclude. Rasa rugi coz dulu dah set 500 door gift dinaikkan ke 800 coz ppl’s reaction pada awal2nya pon beriye-iye. Kalo menten 500 pon ok rasanya coz mmg ada byk leftover.
  • Rasa terkilan jugak coz there are some people yg mmg beriye ckp bagai nak rak dis and dat to attend the wedding (not only from my frens but my parents’ fren as well..tp akhirnya? haprak huhu. Aku pon malas nak amik port coz the show must go on..tp sometimes dun la sampai janji tinggal janji kan..pasal korang dah beriye2 ckp nak dtg sume la kitorang raise the amount of doorgift, skali tengok jadi camni..terkilan la jugak. Tp aku dari awal dah bajet mmg akan jadi camni, alasan typical Penang tu J.A.U.H. So, my best advice JANGAN BUAT KENDURI KAHWIN DIKALA CUTI SEKOLAH.
  • And oh, jgn buat kenduri time ayam dilepaskan ke, time org dok membaja ke coz BANYAK LALAT! seksa gila masa nak makan beradap dok kipas lalat je keje kami, photographer nak amik gmbo pun payah.

Doorgift

  • Kalo bole elakkan dari menggunakan makanan as doorgift coz timeframe makanan utk basi utk sangat la pendek. So, bila ada leftover, kena cecepat distribute kat org supaya tak rugi. Terjadi satu kes kat blah laki, byk muffin berkulat coz supplier tutup bekas muffin masa muffin masih lagi panas, skali bila majlis dah selesai d next day baru sedar 90% muffin yg disumbat dlm paperbag dah berkulat. Rugi ke tak rugi tu?

Modern/traditional

  • Penang pakai wedding planner, Klang between ahli keluarga je. Penang pakai catering, Klang stail rewang. Kalo tak kisah spend duit byk, serahkan 100% tanggungjawap kat org luar, pakai la wedding planner tp make sure dorang ni berkaliber. Jgn pakai org yg baru setahun jagung like mine, banyak lagi dorang kena blajar on their time management. Rewang – sangat meriah! Tapi sangat penat. Banyak hati kena jaga, tukang masak, penanggar, sedare yg berhari-hari dah landing kat umah utk menolong.

P1020958P1020947P1020966

  • Di sebelah Klang ada mini mlm berinai khas done one day before hari bersanding (6/6/09) utk ahli keluarga yg terdekat. Kitorang pakai baju nikah je, makeup done by my SIL’s fren, tudung pon pakai SIL punya. Very simple..tp it’s a nice experience for me coz slama ni tak penah tau pon mlm berinai camne. Siap memlm buta tu ada kompang skali and plg tak tahan karaoke. Adik beradik husbandku kaki melalak, including my MIL! huhu..adeh sumbang mambang memasing nyanyi..haha sampai kul 1.30am kut baru karaoke stop.

P1020988P1020991P1020996

Acara majlis @ Klang

  • Speaking of jauh, ada jugak la insan² ni yg ckp takpe dorang tak dpt dtg kat Penang, dorang pegi ke Klang. Aku memula reluctant gak coz pk pihak laki pon ada gak allocated amount kan, so tak berani la nak give the greenlights, only selected ppl je dapat. Yang dapat greenlight PON TAK DTG. Aih..dunno what to say la. Ape masalah depa ni pon aku tatau la. Dun la make the pengantins like dis. Kami ye, ye la dok nak reserve gift utk korang ke ape ke, ni bayang pon tadak, ape kes?
  • Same thing also occured for his side, again sebab cuti sekolah. Walaupun venue kat Klang..area Selangor ni! ponn people are being selective..yg mana dpt dtg, dtg la..cam aku ni bleh trima lagi la nape ofismate/schoolmates tak dpt dtg, cam dia pon sama gak..yg diharap tak dtg, yg unexpected yg datang. We can accept those who informed us that they can’t make it, but yg senyap sepi tu..hmm. Tapi bebyk time kasih kpd Sol & Tini yg dtg ke wedding kami..glemer sekejap korang ek terpaksa layan sedare2 lain yg nak bergambar dgn korang hehe. Nak buat camne..artis🙂
  • Rombongan pompuan ke umah laki masa bertandang is 10 kete ye. Kononnya pengantin lead d way first naik BMW 5 Series you! haha first time naik kete pakcikku ini..tp akhirnya kami yg last skali sampai coz my pakcik tu used d wrong route to his house. Disebabkan kami dah berpecah, huru hara jap my dad nak kumpulkan sume sedara mara coz ada yg dah kat depan pintu umah dia, ada yg park kat tempat lain..aih pening, pening.

P1030028

  • Kami pakai songket je blah laki, and ye colour scheme nak dekat sama je dgn blah pompuan. No choice. My in laws dah smgt beli cadar, langsir sume kaler cream, nak tanak kena matching dgn kaler camni.

P1030026P1030030

  • Nilai la sendiri makeup mana korang prefer. So far, younger generation prefer Penang’s side, older generation prefer Klang. Me? ntahla..both makeup merimaskan aku..dgn bulu mata palsunya la, dgn pakai contact lens kaler grey la. Aku tau tak sabo nak cabut segala pin je keliling pale aku huhu.
  • Acara unik arahan Mak Anjang, ada sesi tabur gula-gula utk kanak² lepas sesi makan beradap huhu. Sangat cute je kitorang main baling je gula² and tgk bebudak sume amik mcm anak burung.
  • Sepatutnya pengantin diarah utk menyanyi gak masa sesi karaoke tp kitorang dah lesap buat outdoor shoot kat Taman Botanic hik2..selamat!

P1020640This is my new family. Adik beradik dia, mak, ayah, ipar² dia and anak² buah dia..

I think this is all for now…..daa!

serba sedikit picture of wedding from my side please go here : http://www.facebook.com/album.php?aid=86436&id=722877581

6 Comments (+add yours?)

  1. ~Reena~
    Jun 24, 2009 @ 16:59:02

    Haha. Selamatttt baju kuning tu.

    Emm..klu make up..dua2 ok je. Tp klu tudung, i think i prefer yg belah husband hg both malam berinai & reception.

    Klu org Selangor, mmg masih amalkan rewang. OMG i loveeeeee rewang punya kenduri. Tak kisah la kenduri kahwin ke, doa selamat or whatever, but i love love love rewang. Mak Tok aku selalu jadi ketua tukang masak klu rewang ni.Rasa meriahnya lain! (Aku senang la ckp kn, bkn aku yg masak. Tau mkn & menyibuk je.Hahaha!)

    Ishkk..Aku harap aku tak termasuk kategori yg x mai tu.Aku tau aku x dpt mai reception hg so aku mai mlm nikah hg.Aku harap hg ok dgn aku.

    Reply

  2. newlifenewbeginning
    Jun 24, 2009 @ 17:04:46

    Reena: tak, tak ur not tergolong. ni yg some people yg ntah sejak azali smgt bik tau hal wedding prep, siap ckp confirm dtg no matter wat etc etc etc tapi……….:) dun worry. mende dah lepas..

    Reply

  3. cik wan lesung batu
    Jun 24, 2009 @ 20:32:46

    beb, thx for the opportunities yg ko da bg aku masa big days ko…sgt2 bersyukur sgt, etlis merasa gak jadik pengapit org secara rasminya😉

    tgk gmbr ko blah famili krul, terpk plak time aku nnt…belah aku mmg ramai, belah die je sket cam blah ko…

    seriusnye, aku byk bljr dr wedding ko..thx a lot beb…

    p/s: having difficulties btol nk carik adiah ko… mana laa aku nk carik gmbr cantik2 utk umah ko erk ?…ngeehhhh

    Reply

  4. Ayu
    Jun 25, 2009 @ 00:03:00

    Mieza, syoknya baca story panajng lebar nih. Macam2 hal lah jadi ye.. Papepun korang dh slamat menikah, idup baik2 eppy2 tau. All the best!! ;D

    Reply

  5. Sharina
    Jun 25, 2009 @ 00:55:05

    ooo dah kahwin!…..hahah nampak sgt lama tak bertapak kat blog…
    congrats….. suker baju yang warna putih tu……!

    oh yer bulu mata palsu mmg merimaskan….buat ngantuk jer sebab berat jer rasa mata….

    paling best lepas kenduri ialah…CUCI segala makeup…..lega.

    Reply

    • newlifenewbeginning
      Jun 25, 2009 @ 13:33:10

      Sharina: slalue la bertapak kat cni🙂 yeah dah kawin dah…cuci segala makeup DEFINITELY is the best part of all! hehe

      Ayu: Sebenarnya panjang lagi tp takut korang bosan baca so aku cut down sket

      Wan: ala beb ape sangat la yg gahnya pasal wedding aku ni beb heh..biasa je🙂 ape ek yg ko blajar? aku pon da cam lost je skang dgn mode wedding ni dah malas nak pk hehe. laaa yg dok susah payah crik adiah tu nape..gambar cntek?? uik….cantek camne tu?tp aku sgt kenan yg gambar2 kat ikea tu la..(hint ni hehe) ala yg area photoframe tu..kan ada byk pis kan..gambar bunga la ape la..aku suke hehe

      Reply

Leave a Reply

