I’m yours Akim & Kris Allen!

Yang mana dah kenal aku sejak azali lagi mmg tau aku ni peminat rancangan realiti especially American Idol & Akademi Fantasia. Kalo ckp pasal AF ni, rata² pembaca wajib will roll their eyes cam “Urghh AF? tolong laaa tade mende lain ke ko nak layan?”  Mmg betul, AF ni kengkadang byk songehnya, dgn drama menangisnya la, dgn transformasi yg tahpape la, dgn juara yg tak patut jadi juara pon leh jadi juara la, dgn konsep diari tetiap mlm sampai org pon meluat nak layan la. Memcm la. Tapi, if we think OUT OF THE BOX, if you wanna compare AF with the other Msian reality shows, bebudak yg kuar dari AF gak yg popular. Kiranya sehampeh² AF pon, product yg kuar is valuable gak. Dorang gak yg jadi pengacara, jadi DJ, jadi pelakon even if they dun end up as singers/winners of the competition.

Kepada yg slalue mengutuk tu, ape la salahnya seseorang individu melayan rancangan sebegini. Tu la hiburan aku masa ari Sabtu mlm, tade mende nak buat kat umah..kite layan je la. AF menyatukan ahli keluarga gak, kengkadang suke je aku tgk bila sume org mak bapak, adik beradik, sepupu sepapat duduk depan TV melayan AF. Mungkin la ada segelintir tu yg fanatic gila yg vote beratus² ringgit tuk peserta kesayangan dorang, tu kita put aside la tp kan bagus bila ada suasana camni dari dok kuar memalam buta sana sini. Same goes to Idol gak, lepas dah mandi, solat sume, kul 8pm kite tune in to Star World and layan Idol. Pelik, tade plak org nak pertikaikan bila an individual is into AI ek? maybe coz the quality of the contestants compared to AF is 1000x times better huhu dat I have to agree. Tapi dah biasa pon org boh layan aku bila aku dok tergedik sorang² depan TV haha. Org yg confirm akan boh layan aku is Mr Fiance. Yela bagi dia org yg aku tergedik²kan sumenya bakal artist yg aku bleh tatap depan TV je..cuba kalo dorang ni individuals yg die kenal..baru dia tau! 

Usually, since the first season of AI and AF, the ones that I’m rooting for always end up either as the winner or the 1st runner up, but this year for AI, definitely rooting for Kris Allen and for AF plak..Akim! hehe. Tak kisah la tak jadi juara pon, yg penting korang tetap di hatiku. Ewah. Senang je nak tau sebabnya..

a) Both have their own style of singing and the way they present themselves sangat cool and laidback tapi menjadi

b) Gitar itu penting utk menambat hatiku huhu. Walaupun performance simple, but when they have a guitar in hand and they belt out the songs they performed..pergh sedapnya. Tu la senjata plg senang utk melenturkan jiwa dan hatiku yg keras ni. A guy who sings the perfect song, with the perfect voice with a guitar in hand. 

c)  Kesungguhan dlm diri mereka. Tak malas.

Tapi utk AKIM ni..everytime I look at him, it would remind me of my lil bro. Walaupun adikku baru je nak cecah umur 12thn, tp bila tengok physical adikku dah start jadi tinggi lampai, suka melalak menyanyi dlm kete hafal every song yg kuar kat radio buat aku teringat je kat AKIM ni huhu. Mcm dah bleh imagine je one day adik aku ni pegang gitar, nyanyi sengsorang dia..jadi mat jiwang and i’m so not surprised kalo he has the guts to join a singing competition huhu. Mana tauu..u’ll never know kan? Tahla, sweet la..suka!

Akim with his own jingle for Modenas. Ni la namanya creative, mencungkil bakat org muda.

Aku tak kisah kalo adik aku jadi mat jiwang camni haha.

ever since he performed Man In the Mirror, mmg dah tau dah Kris Allen is on autocruise mode for AI. Kalo la AI ada worldwide voting system..huhu dah lamaaaaaaaaaaaa dah aku akan vote!

Disclaimer : tak kisah pon kalo org akan rolls eyes bila baca entry ni jugak.

6 Comments (+add yours?)

  1. ~Reena~
    May 11, 2009 @ 10:54:29

    Ahahha.AKu skang dua2 tak layan.Sebab tak dak Astro kat umah sewa aku.Hehe.Aku layan AF masa AF 2 dan 4 kot.Pastu malas dah.Pasal orang tak pertikaikan AI tu memang la aku rasa antara sebabnya kualiti peserta AI bukan beribu, tapi berjuta kali ganda lebih bagus daripada AF.Yang kena reject masa audition AI tu pun ada yang jauh lebih baik than finalist AF.Kakak bestfriend aku dulu dapat jadi finalist AF2.Pastu dia tolak sebab dia tak mau nyanyi lagu Melayu coz dia tak tau lagu Melayu langsung.Instead dia masuk Malaysian Idol.Tapi setakat Top 20 something je.Sempat la gak masuk tv.

    Reply

  2. leeds
    May 11, 2009 @ 11:22:08

    Samalah. i bila tengok Akim ni teringat someone, tinggi dan raut wajah dia mcm adik angkat i yang jual burger tu hahahaha

    walaupun i minat Aril lebih dari minat Akim, but i will vote for Akim untuk jadi juara (vote tuuuu), i taknak Hafiz sebab i tak rasa apa2 pun tgk dia perform, and i taknak Aril jadi juara atas sebab ‘toooot’.

    Akim very sincere, suci murni, and berbanding Aril yang tak perlu ditransformkan, dia bermula dengan zero, tgk tak gambar dia sblm masuk AF hahahhahaaa sekarang mak aihh.. cairrrrrr

    So for me Akim lebih layak dapat rumah and kereta..

    So marilah kita mengafundiii Akim! heheh

    Reply

  3. naja
    May 11, 2009 @ 12:53:38

    akim mmg cool.
    1st concert 1st song lagu Alleycats seumur hidup aku belum penah dengar lagu tu tapi sumpah aku rasa dia nyanyi lagu tu dengan meliuk2 badan mmg cool dan charre habiss dan terus suka lagu tu versi dia nyayi.

    Reply

  4. newlifenewbeginning
    May 11, 2009 @ 13:45:03

    Reena: yup2 AI mmg berjuta kali ganda better dari AF huhu tu xleh dinafikan..susah nak jumpa org yg sumbang, bebetul sumbang kan? takpe AI kalo tade Astro, 8TV ada je repeat. Kalo AF, layan kat youtube la kalo rajin click satu, satu performance hehe..

    Leeds: tu la kan..aura akim ni mcm lain mcm sket, especially cam kite2 ni yg bleh relate him to someone else kan? dahla sabtu lepas for d 1st time tergatai tgn vote utk akim..terus buat AFUNDI5 tu..ahaha. tp now aril dah masuk..ntahla i think final kang camni kut urutannya hafiz-aril-akim/isma-yazid. fan base akim tak sekuat yg lain…(unless die dah ada peminat baru cam kite2 ni hehehe)

    Naja: masa tu aku tak kenan lagi dia..aku start suka dia punya kesungguhan (walaupun masih lagi cam kayu) bila die perform dgn Farah AF2 tu..pastu sket, sket suka cara dia..esp lately ni bila dia layan blues main gitar sengsorang..pergh..

    Reply

  5. LIZA
    May 20, 2009 @ 12:23:27

    walaupun af sekarang mcm dah tak menarik, i tetap layan jugak😀

    Reply

  6. iradah
    May 28, 2009 @ 18:05:31

    jingle akim 2 angelina yg bg…
    diew cume nyanyi guna gitar jer…
    ape aku kesah……….

    Reply

Leave a Reply

