Ku mohon..

bak kata Sheila Majid dalam lagunya..

Setiap hari kumohon
Agar Kau sentiasa
Memberiku ketenangan dalam hati… kekuatan
Menempuh segala dugaan yang mencabar ini
Pasti punya ertinya
Engkau beriku harapan
Menjawab segala persoalan
Hadapi semua dengan tenang

Dengan merasa kesyukuran
Ku doa Kau selalu
Mengawasai gerak-geriku
Berkatilah ku penuh rahmat dari Mu

Oh Tuhan terangkan hati dalam sanubariku
Oh Tuhan ku berserah segalanya kepadamu
Agar jiwaku tenang dengan bimbingan Mu selalu

Ada kalanya ku merasa hidup ini seperti kaca
Jikalau tidak bersabar
Hancur berderailah akhirnya
Tabahkanlah hatiku
Melalui semua itu… Ooh…
Kuatkanlah
Cekalkanlah diriku

Curahkanlah nikmat Mu pada hidupku

Lately ni, especially masa solat Maghrib aku cepat rasa sayu, sebak dan seangkatan dengannya..makin nak dekat dgn big day tu, makin aku rasa aku perlu dekatkan diri lagi dengan Yang Maha Esa.

Tanggungjawap  yg bakal dipikul oleh kami berdua selepas 8pm @ 30th May 2009 ni amat besar. Hanya kepada Allah S.W.T saja yg kami mampu berserah. Walaupun aku tau aku ni serba kekurangan, tp aku tetap nak jadi isteri yg solehah, tetap nak jadi menantu yg baik.

Dulu, kalo lepas solat tu slalue wirid cecepat pastu dahh setel, turun bawah layan TV..tapi skang ni ntahlaa bila berada di atas sejadah tu, memcm benda aku pkkan. 

Mak ada pesan, rajin2 buat solat hajat, baca Yassin, berdoa agar semuanya berjalan lancar. Tp tak buat2 lagi solat hajat tu..huhu even berdoa pon dah berderai dah airmata. Sigh.

Bila camni la baru kita rasa cam baru sekejap je masa kita dgn family kita (especially those yg bekerja di perantauan cam aku ni tak duduk sebumbung dgn family). Kalo dulu terkinja² bercinta nak balik cepat ke KL nak jumpa buah hati..skang ni kalo dah balik Penang..liatnyaaaaaaaaaaaa nak balik KL. So, for those yg masih tinggal sebumbung dgn ibubapa tu mcm Mr Fiance, hargai la every moment. Aku ni sekali skala balik, kengkadang bila tak tahan sayu tengok keadaan ibubapa aku yg dah bersusah payah keluarkan duit, tenaga, masa mereka utk hari perkahwinan aku ni..berlari jap aku ke bilik nak kesat airmata. Sedey beb. They, as parents will always want the best for their children. Kita sebagai anak, takyah la demand² sangat. Sian aku tengok. Duit ngalir mcm air terjun je. Ni kira parents aku mampu, cuba kalo yg tak mampu tapi tetap nak buat yg terbaik utk anak mereka, tak sayu ke?

Takyah ler tunggu masa akad nikah, skang pon aku dah rasa tempias sebak ni. Huhu cik pengapit..sediakan la tisu sesiap ye mana tau empangan pecah nanti masa akad nikah tu huhu.

Pada mereka yg sudah berkahwin, kalo ada pape doa ke, tips ke apa ke sebagai persediaan utk bakal pengantin permudahkan segala urusan, share² la ye

7 Comments (+add yours?)

  1. ~Reena~
    Apr 21, 2009 @ 16:47:05

    Jangan sedih-sedih..Life goes on..Bukannya hang putus hubungan dengan ur parents terus..Pasal appreciate parents to sangat betul.Tapi bukan buat sementara before kahwin je, tapi before depa ‘pi’.Jangan jadi cam aku, menyesal tak sempat mintak maaf dengan arwah ayah aku.

    Well i know, easy to say la kan..Kalau aku tak tau camna nanti.But i think, aku kahwin ke tak kahwin tak dak nak rasa sayu2 kot.Since i’m not that close to my mom and my dad dah tak dak (Ok, maybe sayu part my dad tak dak).

    But u’re still lucky tau.Coz ur parents still nak kuar duit for ur wedding prep? Aku? (Hang rasa kenapa sampai skang aku tak kahwin lagi walaupun dah couple 5 tahun lebih?)

    Reply

    • newlifenewbeginning
      Apr 21, 2009 @ 16:55:26

      Reena: aku tak sedey, aku sayu je. and aku pon sebenarnya tak rapat dgn parents tp camne ek..makin besar and makin dekat nak melangkah ke alam lain, makin aku cam appreciate dorang. walaupun aku bukan jenis hugs and kisses wif them, but at least ko tau la..bila ko witness depan mata ko penat lelah parents ko camne..lain rasenye kan?

      pasal dah kapel lama tp tak kawin laie tu, mende2 camni takleh dipaksa. aku sebenarnya tak ready pun nak kawin, tak terpk pon nak kawin dgn dia ni pada mulanya tp kalo dah namanya jodoh, tuhan akan bukak kak jln utk kita utk ke alam perkahwinan. dah tertulis pon sejak azali lagi tang jodoh and ajal..u know best as well kan? bersabar je ye🙂

      Reply

  2. Naja
    Apr 21, 2009 @ 18:26:12

    Kan kite dah cakap masa baca lafaz for my dad utk walikan kite then masa my dad baca lafaz wakallah mengizinkan pernikahan kite masa nak dapat cop mohor kadi haritu buat kite rasa sebak sgt.

    Reply

  3. coffeeaddicts
    Apr 22, 2009 @ 19:26:18

    memang sayu.
    lagi2 bila kenangkan pasal balik raya takleh balik kg kita tiap tahun (ehhh tetiba pasal trip balik kg pulak😛 )

    mcm2 nanti terfikir… lagi nk dekat hari “bersejarah” tu lagi la byk pk… pastu mule la nk emo2.hihi.

    i dun hv any specific du’a but i always recite du’a nabi yunus dlm perut ikan paus;

    La ilaha ila anta subhanakka inni kuntu mina zolimin

    im praying everything will run smooth for u!
    jgn stress sgt… nanti kurang seri pengantin😉

    Reply

  4. cik wan lesung batu
    Apr 23, 2009 @ 08:41:51

    aku akan jadik kembar siam ko masa tuh… =)

    Reply

    • newlifenewbeginning
      Apr 23, 2009 @ 09:39:50

      Wan: heheh..masheh masheh. takpe aku emo sensiang, nanti masa akad aku menten kewl je😉

      coffeeaddicts:tak stress, tp biasala bila skali skala mood emo tu dtg🙂 thanks for the doa!

      Reply

Leave a Reply

