Cerita kahwin lagi..

Aku tau aku penah meluahkan seciput perasaan aku yg aku dah bosan baca blog² yg sepesen tu kan yg tak pepasal jadi my top post coz people kept on referring to that lame entry. Hehe. Oh well, tapi kali ni bile pk balik aku ni byk berahsia gak eh pasal wedding preparation aku. Bukannya berahsia, just mcm malas duh nak bercerita kat org, wedding preparation ni bukannya indah belaka sgt pon. Dengan krisis kuarga lagi, krisis duit takyah cite ar.

So camni la..aku bukak cerita ni pon utk korang, kengkawan yg dah lama aku kenal tp mmg jarang berjumpa apetah lagi utk sembang² tanya perkembangan aku kan. 

1. Camne preparation so far?

Okla camni la. Aku ni tade la mcm bride-to-be yg lain, aku sume 100% outsource, tade satu mende pon aku buat dgn tangan aku sendiri huhu. Tu mmg stail family aku. Kitorang tau kitorang tade masa, skills & creativity, kitorang lebeh prefer passkan keje tu kat org yg lebih berpengetahuan. Yg dok kat Penang pon family aku je, sume sedare both sides are here in KL & Selangor. So yg dok gelabah cam cacing kepanasan skang is my parents kat Penang dan wedding plannerku. Aku gelabah sket² je ikut mood hehe. Mak aku akan update aku from time to time ape perkembangan kat sana tak kesahla via call ke email ke tak pon Gtalk during ofis hours. So, jawapan standard aku akan bagi kat org kalo org tanye pasal preparation aku is “camtu la..so far, so good”

2. Untung la ko pakai wedding planner

Hmm, pros and cons. Mcm aku mention kat atas, kat Penang ada parents aku je, they don’t have anyone to refer to. Walaupun sedare berlambak kat sini, alaa dat does not count. Tak sume sedare nak tolong ko pon..kengkadang awal² je beriye² tanye, tp at the end of d day, ko dgn parents ko je yg dok bersusah payah. Lelebih lagi kalo ada krisis kuarga, umph lagi ler ko malas nak libatkan org lain. Tp yg bersemangat tu tetap ada la, tp kitorang jenis prefer to do it ourselves. Sedare aku tak memainkan peranan yg besar pon, masa majlis je la nanti ada la tugas sesket diagihkan kat certain people, tu je. 

Back to the wedding planner. Tu pun kebetulan je. She is the wife of my parents’ friend who happened to open a boutique very close to my house. So, alang², guna jela service dia from A-Z. Yup duit mmg byk kuar, tatau la overall costing bape. Yg confirm puluh ribu la, mmg guna wedding planner ni korang kene ada duit la. Ada duit, sume jalan la. Pasal tu aku tak byk komen coz parents dah labur byk gile duit..dah memcm mende yg dorang dok persiap kat sana. Niat aku nak buat majlis yg sederhana je, guna pape yg ada tapi dah kalo idea wedding planner nak buat everything from scratch, all customised for me siap ada my own wedding theme yg ala Bali tu and parents plak agree with it, aku takleh complain kan? Mmg la nampak cam aku goyang kaki je, tp kalo aku rasa cam oh bleh tahan mahal gak mende A or mende B ni tp if parents ok with it, willing to fork out the money, doesn’t mind the idea that the planner proposes, jalan jugak majlis aku kan? Tapi  kesimpulannya, whatever the outcome is, majlis aku biasa je, nothing special. Mungkin la nampak gah aku pakai baju Jawa, tema plak ala Bali. Tp hakikatnya biasa je, aku buat majlis kat umah bukan kat dewan. Ruang pon terhad. Jemput org pon tak ramai 600 org je. Walaupun aku ni anak sulung, pompuan plak tu org punya mindset sah grand gila la wedding aku nanti. Tp hakikatnya sederhana je but hopefully meriah🙂

3. Ape sebenarnya yg merisaukan aku?

Banyak gila sebenarnya. Aku lebih risau LIFE AFTER MARRIAGE. Aku risau bole ke aku jadi isteri yg bagus dgn byk kelemahan yg aku ada, bole ke aku jadi menantu yg baik..dpt ke aku menjaga hati sume pihak nanti. Aku lebih risau tang tu tp sometimes bile aku over-risau, there’s another voice in my head yg akan ckp “lek Mieza, ko buat mende ni slow2 je, everything is a learning process, kalo ko ada niat yg baik, sumenye insya allah akan berjalan lancar, org akan paham.” so aku pon kewl down la hehe.

Tp skang ni isu yg dok bergelumang dlm pale otak aku is krisis keluarga and tok kadi je. Aku kesian tgk parents aku terkontang-kanting kat sana, aku nak jugak la tgk sedare voluntarily one day akan chip in and help out pape yg patut. Tak kesah la masa ari majlis tu ke baru dorang nak volunteer but at least ada something rather than nothing. Aku tensen ar sometimes ppl guna alasan JAUH for majlis yg diadakan di luar KL ni. Kalo bole sumenyee nak ada kat KL. Tak mati ye dpt menantu hometown luar KL ni. Mmg la betul cost ke Penang tu bleh tahan gak la. Aku sendiri nak balik pon kene bajet leklok nak cover cost toll+minyak..tu pon aku kire bertuah once dah sampai zone Penang tu sume 100% expenses ditanggung by parents. Tapi cam aih la, bukan org lain nak kawin pon, anak buah ko jugak, anak abg ko jugak..takkan la takleh allocate budget sket kut utk ke Penang. Betui tak? Kengkadang ada sedare ramai pon byk songeh, sket pon payah..aih Melayu, Melayu..nape la culture kite ada byk krisis keluarga cam drama Cerekarama ek. Tensen aku.

Laie satu, pe tadi ek? Haa tok kadi. So far, ape yg aku tau dari Pejabat Agama masa aku kol a couple of months ago, tok kadi takyah book in advance. Kira masa time aku buat proses permohonan jumpa dia, tang tu gak aku kire kene bincang dgn dia utk book tarikh. Cuma yela at the back of my mind aku risau gak, dahla majlis aku ni time cuti skolah, pastu ye ye dah ckp kat org aku akan bernikah 30/5 lepas Isyak skali tgk tok kadi tak available..how? Haa naya tu. Huhu tu yg bikin aku nervous sket. Pihak laki pon baru nak start proses permohonan, aku plak asyik pandang je no tepon tok kadi tu, nak kol skang ke saje sembang kosong tgk bleh book in advance ke or nak tunggu bile pihak laki abeh and bile aku nak balik Penang baru aku kol tok kadi tu. Tu jela so far yg aku risau.

4. Bila nak bagi kad?

Sabo ler..tgh dok printing lagi tu. Aku kalo bole mmg ler nak bagi cecepat, tp dah tak siap lagi nak buek camne. Ni pon aku dah tak larat nak dgr soklan ni aku dah suh Mr Fiance call kedai tu tanye status. So, status arini ialah cover dah print, dalam je belum. Bukan nak kate kedekut, tp ish aku rasa sayang betul la bagi kad kat org, skali tgk org tu tak dpt attend..huhu if only la majlis aku ni stail RSVP at least tau gak sape yg confirm dtg. Bukan ape, aku dah dpt 3 kad dah utk bulan ni, sorang dah confirm aku tak p..pastu kad die dah masuk tong sampah dah..aku rasa sian plak cam alahai, sian dia dah post pepenat, dah print kad tu, kad skang pon bukannya murah sgt. Memcm mende aku pk hehe tp kad tu tetap gak dah dibuang..aih la. So, kalo korang yg dok mintak kad kat aku tu, dtg la ye kalo bole..kang aku rasa sedey plak haha. Duit tuuuu..bukan ratus, beribu tau spend utk kad.

5. Nape pilih Bali utk honeymoon?

Yg ni mmg aku dpt mixed reaction. Some suke, some tak suke. Some kata typical, some kate romantic. Jawapan aku is, dah budget yg kitorang ada dari tabung kepek tu sesuai utk p Bali, kitorang p sana jela dulu. Kitorang tak byk duit, kitorang guna duit hasil penjualan kepek je. Aku mmg tak suke p Indon, taknah p pon tp coz Mr Fiance teringin nak pegi, aku bookkan jela dulu. Part of my travelling experience gak, at least dah penah jejak kaki ke Bali. Nak p Aussie ka UK ka Perhentian ka tu later² bleh bile dah halal sumenya. Nak ada weekend escape p memane hotel utk beromen pon bole..no hal. Haha.  Nanti korang gak jemu jelak aku asyik tempek je gambo aku bercuti dgn laki aku ke sana sini. Haa aku ni kaki berjalan..pantang ada promo Airasia aku akan click2 tgk bajet, family aku pon kaki jalan..kalo tetibe angin pak aku nak p UK and kitorang tergedik2 nak join, join jugak kitorang walaupun tgh pokai hehe. So…..destinasi honeymoon tu doesn’t matter as long as within ur budget and kite pon eppy.

Kesimpulannya I just want everything to be over and done with, sume berjalan lancar, kami direstui oleh kedua² pihak keluarga, no family crisis and sumenye HALAL & SAH!

10 Comments (+add yours?)

  1. dizzyfly
    Mar 11, 2009 @ 13:38:03

    aku tak sempat nak baca blog ko sampai habis. takyah bagitau la nape kan, as usual. hehehe. em pasal buat kat rumah. do u know that buat kat rumah is much more costly than buat kat dewan? and takdenye buat kat dewan tu gah unless ko buat kat dewan perdana felda. tapi, dah macam pegi function dinner or luncheon jela. u come and go, nak mingle dgn org, depends. i wud personally go for a wedding at home. jadi everytime balik rumah, ko akan terbayang yr wedding day. ko bleh ckp dgn anak ko one fine day later, “dlu pelamin mama buat kat sini. dulu tapak ni letak live band. dulu sebelum atok renovate this part, this were my room masa first nite” and so forth. kalau dewan, like “oh tu la dulu dewan mama kawin” and that’s the end of it. maybe aku terpanggil sikit kot tgk statement as if ko mcm tak berbangga dpt buat event tu kat rumah. hehe at least, aku sampai gak rumah ko nanti😛 insyaAllah….🙂

    Reply

  2. newlifenewbeginning
    Mar 11, 2009 @ 13:42:27

    Fara:
    hehehe betul betul betul..tade, bukan tak berbangga. aku kesian kat parents je, my dad especially. die tu very d cerewet tang kebersihan kang umah cam tongkang pecah die gak yg rimas. anyways, aku ckp sal umah pon coz ppl expected dat d wedding will be held kat dewan pon for me..tah nape tah. org slalue pk kalo ada duit buat kat dewan kut?

    Reply

  3. farah
    Mar 11, 2009 @ 18:05:24

    yup, aku pun xde satu pe sedara tlg buat..sume buat muke taik je bile buat family meeting..

    apantah lg masa tanya sape nk gi tandang kt taiping, sorg diamkan diri..tp bile ckp hotel disponsor, sume angkat tgn bg nama…mcm **** je…

    sampai inai pun aku buat kt luar, sbb sakit hati dgn diaorg…diaorg dtg mlm sebelum nikah tu, smpi goyang kaki je..sume aku dh di outsource

    ade ke bpk aku tanye “nape hantaran pun nk org buat? nape x bg family sendri buat?”..senang je aku reply dpn nenek aku, kuat2 aku ckp, takde sape offer diri…haha…bpk aku terdiam je..

    few weeks b4 kawin mmg byk mslh dtg especially mslh duit & mslh bakal keluarga mertua…sakit hati tau tak!

    hidup kan ada ups & downs…and skrg kitaorg berada kt tmpt “downs” skali…i felt like giving up staying here…but my mom convinced me to prove to the in-laws yg aku leh berjaya.

    Reply

    • newlifenewbeginning
      Mar 12, 2009 @ 08:47:57

      Farah:
      hmm our situation is EXACTLY the same. tahla aku pon tak paham nape la kene wat muka cam taik je sume, pastu ada isu pasal duit la, pasal sponsor la ape la..kalo sebut sponsor mmg lajuuuu je kan?cuba kalo suh p sendiri dgn own expenses, liat gile nak mampus. aku bukan mengharap tp come on la..sekali seumur hidup..

      Reply

  4. dizzyfly
    Mar 11, 2009 @ 18:19:38

    go farah go! altho aku awal2 lagi dh ckp takmo dok dgn in-laws with 1001 reasons. tapi kena bijak bagi reason la, takleh nampak mcm kita tanak dok sane, tapi konon for his sake. hehehe.

    Reply

  5. cik peah
    Mar 12, 2009 @ 12:23:30

    uishh…dahsyat gaks kalo cite sal kawin ye?nih yg wat aku takot nih…wpun aku pon tatau bile nak kawin.huhuh

    Reply

    • newlifenewbeginning
      Mar 12, 2009 @ 13:21:03

      Peah:
      iye cik peah..bukannya indah² belaka pon..kene very strong nak go thru memcm dugaan

      Reply

  6. coffeeaddicts
    Mar 13, 2009 @ 11:26:43

    mieza,
    org kate memang byk dugaan kalau kita nk buat benda baik ni.hehee…
    time nk kawen dlu pn byk sgt dugaannye.samelah mcm awak… kite kat penang.. wedding held kat jb.pening woo…

    tapi nanti bile dh sudah… u’ll feel something that u couldn’t express it.happy tu toksah ckp la kan… rase mcm lepas semenye mcm2 lah.and u’ll feel that u hv made a great achievement gitu… cewah!

    it’s interesting bile berdepan dgn mcm2 ragam org and rase mcm shut our eyes and count to 10 hoping that everything will be fine.been there, done that.

    so hang in there and all the best for ur wed preps!😉

    Reply

  7. niza
    Mar 13, 2009 @ 13:00:57

    life after marriage….tu yang menjadi nigthmare bagi setiap anak gadis yang ingin menamatkan zaman bujang…

    Tp usah khuatir…segalanya tanpa perlu perancangan atau apa..yang penting penyesuaian diri kita dalam apa jua situasi..yang penting konsep bertolak ansur…

    semasa bercinta lain..selepas berkahwin pun lain..jadi jangan kita ingat apa yang kita alami bersama pasangan ketika bercinta sama setelah kita berkawin yer…

    anyway..selamat menempuh alam rumah tangga yang mencabar ni…

    Reply

    • newlifenewbeginning
      Mar 13, 2009 @ 13:40:35

      Niza:
      yup2, penyesuaian diri tu penting. skang idup sume sebut pasal “I” nanti dah kawin dah jadi “WE”

      coffeeaddicts:
      tu la, mmg slalue sgt amik deep breath ni mengalahkan org in labour plak hehe. skang kalo org tanye pape, i just say everything is fine..tu je senang huhu eventhough deep down tuhan saja la yg tau😉

      Reply

Leave a Reply

