Dah ready ke?

http://www.gua.com.my/LoveRelationship/LoveLifeSexDetail.aspx?ArticleID=1574&Page=3

http://kawansejati.ee.itb.ac.id/node/15169

http://serikasih.blogspot.com/2009/01/ciri-ciri-isteri-solehah.html

Dah baca dah link yg aku bagi sume tu? Bukan senang urusan rumahtangga ni kan? 

Lelebih lagi kalo ada isu “status” or dlm erti kata lain “antara dua darjat” mcm link yg 1st skali tu. Iman kene kuat, hati kene tabah. Aku pon kengkadang tatau, sape yg lebih perit. Sipolan yg berkemampuan or sipolan yg tidak berkemampuan? 

Yg berkemampuan dah biasa dpt apa yg die slalue hajatkan, kalo tak biasa dpt pon die tau mesti ada jalan punya la nak get things his/her way. Tapi bila dijodohkan dgn seseorang yg tidak berkemampuan, nanti timbul plak memcm keraguan e.g

  • bole ke dia ni adapt dgn dunia baru yg serba kekurangan
  • bahagiakah dia nanti
  • nape die tak pilih org yg sama taraf dgn dia
  • sape yg support sape skang ni 

it is harder if the gurl yg menjadi “sipolan yg berkemampuan” coz secara umumnya, lelaki la yg sepatutnya jadi tunggak keluarga tu kan..tapi, yela pandangan org. As much as the gurl ckp oh saya menerima bakal suami saya dgn seadanya, we will work things out through all ordeals together, forever..sehidup semati la katakan..but well, masyarakat will always be pessimistic.

Apetah lagi if “sipolan yg tak berkemampuan” plak is the bakal suami..nanti timbul plak isu cam si bakal suami plak takyah bekeje keras..yela dah sume dah ada depan mata e.g bakal isteri dah ada kete beso ke, umah beso ke, jawatan tinggi ke..

Nape la masyarakat Asia especially yg slalue ada mindset camni huh?

Tgk je mat salleh, jarang kite tgk movie ke drama ke ape ke pasal masalah status yg tahpape ni yg menggugat relationship dorang or marriage dorang..it’s always i love u, u love me, let’s get married and they live happily ever after [hopefully] tp kalo drama org Asia tak kesah la cite Hindustan 3 jam ke, drama Cina ke, Cerekarama ke ape ke MESTI ada sangkut paut dgn hal ni. Urgh.

Sampai bebila both sipolan ni takkan rasa dia layak utk each other. Sipolan yg berkemampuan ni kang kene sentiasa face situation yang org akan label die ni kaya la, anak org senang la, org bandar la, anak manja la etc etc etc walaupun jokingly tp mesti ada punya la..yg tak berkemampuan tu lagi la mesti asyik rendah diri je pk aku ni miskin, sape la aku di mata dia, family aku tak cam family dia..camne la aku nak bahagiakan dia dgn apa yg aku ada skang..

Pompuan zaman skang pon dasat2 jugak. Very d berkaliber, very d aggresive in climbing the career path, some mungkin tak memilih pasangan tp some mesti akan ckp “ahh aku dah camni, kene la dpt laki yg better dari aku. At least dah ada kete sebijik, tak pon umah..mana leh aku lebeh dari dia. Die kan laki pastu hantaran plg ciput mesti 10K, takleh lesser than dat” 

Just imagine if CT Nurhaliza kawin dgn org biasa instead of Dato K..camne agaknya pandangan masyarakat? Sedangkan die kawin dgn Dato K pon mulut org tak abeh pokpek2 dgn memcm gossip kan..huhu termasuk aku la tu haha.

All i can say is KEBAHAGIAAN DATANG DARI HATI despite whatever background that you are from. Hantaran less than 10K ka 100K ka kalo hangpa berdua sebagai suami isteri tak tunaikan tanggungjawap hangpa dgn betui (mcm link 2 and 3 aku bagi tu), hancus gak rumahtangga tu..betui dak? [note to myself gak ni]

tade tujuan sebenarnya aku update post ni, its not pointing to my relationship or to others, just some expressions of mind coz aku pon tak kawin lagi, tatau lagi how my marriage will turn out.

papehal pon, aku slalue pegang prinsip ni HIDUP INI INDAH BAGI ORG YG TABAH..so bersabarlah dlm menghadapi dugaan. Amin.

5 Comments (+add yours?)

  1. ~Reena~
    Feb 19, 2009 @ 13:00:20

    Betul betul betul.

    Reply

  2. cik wan lesung batu
    Feb 19, 2009 @ 13:29:09

    aminnnnnn….

    anggap je nyamuk2 di luar sana tu sbg dugaan dlm kehidupan kita…mebi ckp sng dr bahu sendrik yg memikul… x pe, saba byk2… org tua2 ckp , tu laa asam garam kehidupan, nk2 hidup berumah tangga…

    moga kita slmt menempuh semua nya …aminnnn

    Reply

    • newlifenewbeginning
      Feb 19, 2009 @ 13:44:56

      Wan:
      hehe..yela dis post utk bakal² pengantin to be je..for them to take note, termasuk la aku

      Reena:
      masheh setujuu hehe

      Reply

  3. dato'k
    Feb 21, 2009 @ 08:03:16

    pape pn yg paling pnting dlm phubungan suami istri ialah mnirima baik dan buruk pasangan masing2..idup itu tk slalunya indah dan dugaan serta kematian itu pasti akn tiba satu hari nnt..dan yakinlah bahawa sikap manusia itu akn sentiasa berubah2..tidaklah nabi muhammad itu mngatakan perkahwinan itu adalah salah satu sunah dan ibadah sekiranya perkahwinan td akn menjadi satu beban kpada umat2nya..kalo kita rasa perkahwinan td akn menjadi satu beban kepada satu2 pihak sje pikirlah sejenak sbb apa dan mengapa kita ingin kn pernikahan td..adakah ia nafsu smata2, adakah ia terdorong dikala kita lihat disisi kita kwn2 yg sbaya sudah ramai yg kawin, adakah kerana zuriat yg kita cari atau adakh kerna kita ini menganggap yg umo kita ini sudah tua dan sudah layak untuk berkahwin..carilah jwapan dia dan kita akn temui apa yg akn kita dpt dan itulah yg akan kita harungi apabila pernikahan tadi sah..

    Reply

  4. ~Reena~
    Feb 23, 2009 @ 09:54:50

    Kenduri hg kt png brapa hb? nak booking tiket flight ni klu ada murah.

    Reply

Leave a Reply

