..Syahdu..

Lately my heart and mind isn’t at peace. Asyik berat je hati, bile angin sayu tu dtg, sayu bebetul hati ni sampai terus rasa mcm nak menangis on the spot je. Mcm skang. Angin sayu tgh datang la ni, out of the blue tu yg terus capai laptop skang ni.My parents dpt pegi haji tahun ni. In 2 months time. Yup I know it’s good for them, rezeki dorang menyahut seruan Ilahi utk menunaikan rukun Islam yg kelima dtg cepat. Within this year they decided nak menunaikan haji, dah buat rayuan semua cukup kat Tabung Haji skali tgk dapat. Mmg sejak bape bulan yg lepas sebelum dorang dpt tau dorang dpt pegi ke tak haji diorang dah rancak dgn kursus haji preparing pape yg patut just in case if they are called this year. Well now, they’re ecstatic of course, they’re going there with my bro. Bertuah budak kecik tu…baru darjah 5 dah dpt gelaran Haji kecik walaupun tak sah coz die tak baligh lagi hehe..cuma masalah skang ni is me. Aku yg payah sgt nak merelakan hati utk dorang pergi sana tahun ni because I felt it is too soon for them to go. I was hoping at least tunggu la lepas aku kawin ke, lepas aku dah settle down dlm setahun dua ke bile dorang dah ada cucu ke baru pegi. I didn’t expect this to happen so fast.

Ntahla..camne ye nak ilangkan berat hati ni. Tunang aku dah banyak kali nasihat suruh be strong, jgn tunjuk sangat perasaan sedey tu nanti it will affect amal ibadat dorang kat sana. Even masa anta dorang nanti die nasihat kalo bleh jgn nangeh, biar dorang dah slamat pegi sume kalo nak nangeh berbaldi-baldi pon nangeh la tp jgn depan mata dorang. Tp how la not to cry. It’s so hard. Aku bakal ditinggalkan sengsorang kat sini, mmg la sebulan lebih je dorang kat sana tp korang tau la bile sesape pegi haji ni kite kene tawakal and kene hope for the best for them semoga dorang selamat pegi and balik kan..tunang aku ckp he is there for me. But it’s different u know……..mmg aa skang dorang kat Penang, aku kat cni tu dah kire berjauhan la jugak tp this time they’re in a different country..sigh. and I haf to wait for their return and I hate waiting!

Too many things are happening in my life. Rasa mcm tak cukup je masa dgn family, tambah lagi aku ni mmg tak dok dgn dorang..dorang kat utara, aku kat sini. Lepas tu dlm sebulan tu pon bape ari je dpt bersama dorang, tu pun weekend je. Tup tap abeh posa, dah raya..lepas abeh raya dah musim haji. Lepas tu kalo ikut jadual dorang akan balik end of December, pastu tup tap dah tinggal 5 bulan je lagi before aku kawin. Mcm bile masanya I can haf my “me” time with my family? Dahla this is the last puasa and the last raya as a single person..nak excited pon tatau, nak sedey pun tatau coz bulan lepas tu kene mentally prepare for dorang pegi haji plak. Aihh emotional rollercoaster betul la aku skang ni.

Kuarga si dia dah bersemangat utk raya and wedding kami, mak die dah semangat beli langsir baru..dgr cite laks nak cat rumah pulak sempena both of these events. Pastu suh beli barang sesket utk majlis tu nanti. Mak die jugak dah bape kali tanya nak kaler tema apa utk belah dia..tp everytime he asks me, I would say..DUNNO coz tatau la otak tak focus la skang ni. Even tadi pon aku dah ckp selagi parents tak selamat balik ke Msia lagi selagi tu la aku tak bersemangat nak buat persiapan kawin ni. Kaler tema, baju stail ape..door gift ape..sume aku malas nak pk. Si dia ckp xleh mcm tu, kene jugak buat pape yg patut..bile lagi nak start..tp aih la. I need my mum ok during these kinda thing. Aku ni dahla tak reti sgt colour coding..I need to know her consent gak ape yg sesuai ape yg tak sesuai, so bile kitorang proceed mcm ni aku rasa mcm pelik..rasa mcm tak lengkap. Ok ke tak ok ke…ish tak bestnya. You guys get what I mean kan? dia takpela..mak ada depan mata..family ada depan mata. Aku? ada Ciki je..ape die tau..mengiauu je mintak makanan and suh aku bersihkan berak die je huhu.

Because of that la aku rasa weekend ni is the perfect time for me to go back home…parents pun dah tanye tanak balik ke Penang sempena Ramadhan ni. It’s time for me to be with them, tak kisah la 3 hari je..at least it’s something. Bleh makan masakan mak! Yeay! Minggu ni langsung tade mood nak buat keje, tau nak balik je dlm pale otak ni. Baju raya pon ada 2 pasang lagi tak beli..memasing tade mood raya, dgn arwah atok meninggal a few months back tp takkan aku nak tunjuk aku down jugak kut? so kene la bersemangat jugak beli baju raya..walaupun pada hakikatnya raya tahun ni just mediocre for me. Ni la beban anak sulung / anak bongsu yg kami kene pikul..huhu. Payah duh rasanya nak pikul beban ni sementara belum kawin lagi ni..coz everything is on your shoulder, mesti memcm checklist dorang nanti bagi kat aku punya…help sayang😦 damn u really need to be a good fiance until end of this year..huhuhu.

Doakan semoga aku diberi kekuatan ye utk mengharungi semua ni..and doakan supaya parents aku dpt menunaikan ibadat haji dengan tenang and segala ibadat mereka diterima dan diredhai Allah ye kengkawan…

14 Comments (+add yours?)

  1. niza
    Sep 10, 2008 @ 14:12:29

    salam ramadhan mieza…
    anda telah di’TAG’…amik kat blog niza yer…tq

    Reply

  2. cik wan lesung batu
    Sep 10, 2008 @ 14:29:10

    adik ko sape jaga ek?

    mmg syahdu, tah2 mau slalu ko sms/call derang nnt.. x pe.. b strong k… derang pegi pon sbb da dpt seru.. amik berkat, mana tawu rezki ko plak dpt g awal ngan hasben ko ke nnt…

    insya Allah, slmt pegi n slmt balik..kite yg kt sini doakan je kt derang slalu…smoga parents ko dpt haji yg mabrur, amin…

    Reply

  3. newlifenewbeginning
    Sep 10, 2008 @ 14:48:32

    dorang p bertiga beb..tu aku ckp yg adik aku jadi Haji kecik walaupun tak sah haji die hehe..

    memula pak aku suh aku jaga die, tp adik aku tu kan manja sket dgn mak aku, tu aku suh die ikut skali..

    tp syahdu la jugak beb masa aku teman dorang p kedai kelengkapan haji tu tgk memasing try jubah..sebak siot. aku senyap je masa kat kedai tuu..agaknya pak aku perasan kut die ckp

    “dulu dah suh ko jaga adik ko..tp ko tanak, ko suh die ikut skali..skang tgk ko tade kawan dah kat umah..mmg la skang ko dok sorang tp kalo die ada kan bagus jugak..”

    ko tau..die siap suh aku dok umah ko since kite berdua kat CJ..huhu

    Reply

  4. cik wan lesung batu
    Sep 11, 2008 @ 07:58:43

    laaa …adik ko folo rupenye… no wonder laa makin sebak je ko…

    eh, xde hal laa..leh je kalo ko nk dok ngn aku… aku xde hal… anytime je beb, rase nk overnite ke ape ke,mls nk balik ke, dtg laa umah k… da mmg dekat gile pn…🙂

    Reply

  5. newlifenewbeginning
    Sep 11, 2008 @ 08:24:13

    tau takpe!! thanks beb

    tp ko tau la..aku ada “anak angkat” kat umah aku tu..die pon perlukan attention aku mamat sekoq tu heheh..kang aku tak bagi die mkn kebulur plak

    pastu aku ada mamat lagi sorang kat klang tu plak haha..xpe kalo aku gado dgn die aku lari p umah ko ek hahaha

    Reply

  6. zulbigo
    Sep 11, 2008 @ 10:04:37

    sedih tu mmg sedih….tak dpt dinafikan… tapi inilah hikmah ibadat haji…. lesson learn very well… mungkin lepas ni kita lebih appreciate setiap ahli kuarga kita… kita merayu ampunkan dosa dosa kita…kita lebih sayang pada mereka…. but if we cannot avoid to be sad… just think of why Allah do this to us…and insyaAllah that make u stronger

    Reply

  7. newlifenewbeginning
    Sep 11, 2008 @ 10:27:17

    tq tq..i will try to be strong but everytime i come to think of it (even reading back my entry) wargh syahdu balik atiku hehe

    mana pegi cik mieza yg ati keras ni!!

    Reply

  8. dato k
    Sep 11, 2008 @ 13:56:15

    marilah kita sama2 mndoakan smoga yg bakal mngerjakan ibadat haji agar dpermudahkn perjalanan mereka pergi dan pulang..smoga sgala amal ibadat yg dlakukan mndapat haji yg mambrur…bakal istri guer ni plak jgn lh berduka lara..mereka pergi untuk mmbuat amal ibadat..sbagai anak bdoalah slalu agar dkuatkan hati dan smangat supaya tidak besedey2…

    Reply

  9. newlifenewbeginning
    Sep 11, 2008 @ 21:25:14

    yer sayang…i will do my best ye..:)

    Reply

  10. dizzyfly
    Sep 12, 2008 @ 16:48:32

    1st, aku terbaca komen datok k, bakal isteri. surely ko kembang semangkuk kan? heh heh heh. emm. pasal benda ni kan kita dah discuss thru YM altho aku asek dc. hehehe.

    apepun, jangan fikir sgt. yela, aku tau ko tinggal sorang kat sini. ala-ala sebatang kara. n aku tau ape yg ko dok cuakkan sesgt tu. but i’d rather not say it out loud. ape pun, standard jawapan, ko doakan diorg selamat pergi dan selamat balik. rezeki diorg dpt pegi awal sebelum sempat nikahkan ko dulu. aku rasa that was ur dad’s initial plan, kawenkan ko. at least tenang dia nak beramal ibadat kat sana.

    apepun, still ada dua bulan nak bersama. let think this way, kalau ko risaukan diorg akan pergi sana buat selamanya (this is what truly worries u rite?) kalau ajal, tak kira kat mana, sekarang esok lusa pun boleh dipanggil pergi. cuma ko dpt kesedaran ini utk really appreciate them now. i still remember how much u hate ur lil bro. hehehe tgk la skrg, he’s one of ur beloved treasures.

    whatever it is, tabahkan hati. bykkan berdoa. mungkin ni antara petanda that it is time for u to turn into a new leaf? who knows? apepun, be strong. i’m always here for u (altho will be leaving soon for dpa)

    wanna know something, one of my fears going to dpa is not just that i might lose azmi, but the fear that i might lose u as my bestfren. just like i lose apip. i do hope, sepanjang aku di dpa, we’ll still be bestfrens like are now.🙂 love ya babe!

    ps: dengarnya dpa 6 bln jeee. heeeeeeeeeeeeeee.

    Reply

  11. newlifenewbeginning
    Sep 12, 2008 @ 21:53:56

    fara – damn u ALWAYS know the fragile side of me dun ya? dats y i love ya to bitsss hehe sgt² terharu dgn kata² ko ni, kabur sat mata aku baca komen ko..syahdu haha AGAIN!

    what u said above are 101% true..u haf said it all. now i just gotta take a deep breath and cherish every moment that I have with them now. btw..bape kali aku nak turn into a new leaf ni? aku rasa aku dah byk kali bermetamophorsis hehe

    dun wori..u will not lose me. u never haf dear..since 1998 ok!

    6 bln?? wheeeee sempat for my wedding!

    Reply

  12. dato k
    Sep 12, 2008 @ 23:51:25

    sayang, apa pn sgala ktentuan smua dtentukan oleh qada dan qadar dr ilahi…kita sbagai umat hanya mmpu bdoa dan terus bdoa tanpa perlu rasa bosan dan smuanya terserah kerana kita tidak ada kuasa tuk tentukan nasib kita dkemudian hari..apabila mak pak kita mngerjakn ibadat yg jauh beribu2 batu tuk menunaikn ibadat, kita disini perlulh juga melakukan bnda yg sama spt mereka lakukan dgn menunaikan ibadat dan tidak melupakannya..perginya mereka dgn mnyambut lambaian ka’abah..hendaklah kita sbagai anak merasa bersyukur dmana masa hidup mereka dpt mereka menunaikan sgala rukun islam🙂

    Reply

  13. newlifenewbeginning
    Sep 13, 2008 @ 23:25:47

    now its ur turn to say dat to me, nanti bile parents u plak pegi aji, me copy paste ape u ckp kat me and i will say it back to u eh hehehe..kite tgk sape lagi syahdu..u or me..😉

    Reply

  14. dizzyfly
    Sep 15, 2008 @ 08:27:23

    hik hik. doa2la DPA 6 bln je. jadi aku pn smpt la merasa jadi mrs. him next year. heh heh heh. nanti aku story. paling penting, i dun want to miss ur wedding! mana boleeeeeeeeeeeeeeeeeee.🙂

    Reply

Leave a Reply

